Het referendum of ook wel de hervorming, de revolutie en de toekomst heeft voor- en tegenstanders. Een veel besproken kwestie is vraag nummer acht. Die vraagt de afschaffing van hanen- en stierengevechten. Een opiniemaker vindt het een slecht idee om hanengevechten te verbieden. Wat moet een dorp of stad waar geen winkelcentra, bowling, filmzaal enzovoort aanwezig zijn? Gokken op vechtende hanen. De stierengevechten van het volk zoals die worden genoemd komen niet in het gedrang want alleen het doden wil men verbieden. Aan de buitenkant van de stierenarena hangt een affiche van een stierenvechter met de boodschap; “neem mijn werk niet af, zeg neen op vraag 8”. Voorstanders zeggen dat het cultuur is en geven een twijfelachtig argument dat wie tegen is maar niet hoeft te gaan kijken.
Nu staat in april en mei het sterrenteken van de stier aan de hemel en ik ga kijken naar stieren en stierenvechters die ten dode staan opgeschreven. Bij het binnengaan van de plaats krijg ik naast een glas whisky nog een argument op een blaadje waar op staat dat runderen die dienen voor melk of vlees meteen na geboorte verwijderd worden van hun ‘ouders’ en deze stieren niet. Voor of tegen, ik leg kort uit hoe een stierengevecht in elkaar steekt. Drie matadors krijgen ieder twee stieren. De stier loopt een rondje en de matador zwaait zijn roze doek de eerste keer over de kop van de stier. Gejuich. De matador herhaalt dit stuk verscheidene keren. In het tweede deel komen twee ruiters te paard binnengelopen De stier beukt in op het goed beschermde paard en krijgt meteen een speerpunt in zijn rug. Gefluit. Bloed. In het derde en laatste deel krijgt de stier, afgeleid door een rood doek, een sabel diep in de rug. In het beste geval gaat de stier onmiddellijk tegen de grond maar bij minstens de helft is een tweede of derde poging nodig. In een ver verleden werden matadors na drie mislukte pogingen naar de gevangenis gebracht. De stierenvechters hebben alvast geen haast om de stier snel naar de eeuwige jachtvelden te pieren. Indien de stier bij de eerste steek valt is de kans op winst groter. Even wachten dus, seconden, minuten. De esthetiek is tijdens het gehele verloop van het schouwspel belangrijk dan de ethiek. De esthetiek van de vechter die zich voortdurend in een risicovolle situatie bevindt en in het gevecht zo weinig, zelfzeker en sierlijk mogelijk beweegt. Bij een geslaagde eerste poging krijgt de doder op vraag van het publiek een oor. Twee witte zakdoeken van de jury betekent beide oren. Bij een middelmatig gevecht krijgen toeschouwers geen gehoor.
Heel het gebeuren doet me terugdenken aan een van mijn favoriete kinderboekjes. Het werd geschreven door Munro Leaf die op zich op eigen wijze tegen de stierengevechten verzette. Ferdinand de stier zat altijd onder een kurkenboom met welriekende bloemen terwijl zijn vriendjes wild speelden. Op een dag kwamen mensen uit Madrid om de wildste stier uit te kiezen. De grazende stieren maakten geen indruk. Ferdinand nestelde zich rustig onder de boom precies op een bij die hem hard stak. Ferdinand raasde alles en iedereen omver en mocht meteen mee naar Madrid.
Daar werd hij op gejuich onthaald en in plaats van richting de matador te lopen ging hij zitten bij de bloemen die in de arena werden gegooid. Ferdinand zou geen vlieg kwaad doen en hij zou voor de rest van zijn leven bij zijn boom en bloemen zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten